آداب جمع خوانی

همراهان جمع خوانی  سلام. در مورد ادامه کار جمع خوانی چند نکته هست که باید بگویم. اول اینکه عنوان جمع خوانی را من از ماهنامه «کارنامه » قرض گرفتم که جمع خوانی های پر و پیمانی از نویسندگان ایران و جهان داشت که هنوز هم نمونه اند و صد حیف  کارنامه ای را که هوشنگ گلشیری بنا کرد توقیف کردند.

1-     برای نوشتن از اثری که می خوانیم چند پیشنهاد دارم :

-         هرکس که می نویسد نوشته هایش را به سه مطلب جداگانه تقسیم کند. مطلب اول نگاه اولیه به داستان باشد. مطلب دوم پس از خواندن نظرات دیگران و بررسی عمیق تر داستان و مطلب نهایی جمع بندی آن شخص از اثر باشد. اینطوری از پراکندگی نوشته ها جلوگیری می کنیم و بحث به یک چهارچوب فرضی محدود می شوند. 

-         پیام هایی که دوستان علاقمند می نویسند آنهایی که قابل توجه باشند را در متن صفحه بگذاریم تا از قالب تنگ قسمت پیام ها بیرون بیاید و بیشتر دیده و خوانده شود.

2-     درباره روند خواندنی ها باید بگویم که باز برای جلوگیری از پراکندگی باید خودمان را محدود کنیم. وگرنه ادبیات دریایی است که آدم به راحتی درآن غرق می شود! هرچند که از یک نظر چه بهتر که آدم در ادبیات غرق شود تا در کثافت زندگی عادی. پیشنهاد می کنم رمان ها را کنار بگذاریم چون خواندنشان زمان بیشتری می طلبد و با به روز شدن به موقع که جزو اصول این رسانه است همخوانی ندارد. هرچند که من شخصا از رمان بیشتر لذت می برم تا داستان کوتاه و نمایشنامه . می شود در مورد رمان های مهم و معروف که همه خوانده اند بحث کنیم.  پس می ماند داستان کوتاه و نمایشنامه و فیلمنامه که این آخری را هم کمتر می پردازیم چون عرصه محدودتری دارد و نمونه های برجسته اش به فارسی در وب نیست.

 

3-     دوستانی که می خواهند در جمع خوانی شرکت کنندد بی تعارف آثاری که فکر میکنند خواندنشان واجب است و به درد این کار می خورند پیشنهاد دهند. در پیشنهادها موجود بودن متن فارسی در وب را در نظر داشته باشید.

 

  • برای جمع خوانی بعدی تا به حال این پیشنهادات را داشته ایم:

-         نمایشنامه منظری از پل از آرتور میلر ( ترجمه : منیژه محامدی)

-         در ولایت هوا از هوشنگ گلشیری

-         بابوشکا از مرضیه ستوده

-         زنی که مردش را گم کرده بود از صادق هدایت

-         یکلیا و تنهایی او / تقی مدرسی
دختران تتوآن / طاهر بن جلون نویسنده معاصر عرب


 

  • یکی از دوستان ( تیله باز ) پیشنهاد کرد حالا که بحث جهان زنانه و فمینیسم  پیش آمده داستان های زنانه را ادامه دهیم تا به جایی برسیم. به نظرم پیشنهاد خوبی است. در این مورد می شود به آثار زیر فکر کرد:

-         به کودکی که زاده نشد / اوریانا فالاچی

-         ماجرای عشقی دون پرلن پلن با بلیزه در باغچه اش / لورکا

-         زنان بدون مردان / شهرنوش پارسی پور

-         داستان های غزاله علیزاده ( به دلیل انکه این نویسنده مهم را کمتر شناخته ایم)

-         داستانی از سیمین دانشور ( به دلیل اهمیت او دربین نویسندگان زن ایران)

-         زن زیادی / جلال آل احمد

  • روال کار می تواند اینگونه باشد که بعد از انتخاب داستان مدتی مثلا یک هفته فرصت دهیم تا همه بخوانند و بعد نوشتن را شروع کنیم.

از همراهی همه تان ممنونم

حسام

نظرات 5 + ارسال نظر
سبز جمعه 14 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 08:12 ب.ظ http://azsabzbesabz.blogspot.com

حسام عزیز همین الان یک ایمیل برات زدم! شاید بخواهی نکاتی دیگر را هم به این یادداشت اضافه کنی. با نظراتت موافقم. بنظرم باید داستان کوتاه یا نمایشنامه انتخاب کنیم. معتقد نیستم حتما در زمینه زن باشد و محدود بمانیم چون در هر داستانی حتما این نکته در کنار دیگر نکات زندگی انسان ها مطرح می شود. خودم دوست دارم اینبار یک اثر خارجی بخوانیم و یک فضای عمومی مطرح بشود. اگر فریدون دسترسی به متن فارسی منظری از پل داشته باشد که به آن رای می دهم. راستی همین تیرماه گذشته گویا تئاتر آن با ترجمه و کارگردانی مینژه حکمت روی صحنه بوده.

سبز جمعه 14 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 09:39 ب.ظ http://www.azsabzbesabz.blogspot.com

من گشتم و آدرس چند تا از این داستان های پیشنهادی در اینترنت را پیدا کردم. از سیمین دانشور فقط کتاب و رمان هست نه داستان کوتاه. در ضمن ترتیبی دادم که بشود راحت کامنت نوشت و قفل نکند. امیدوارم گرفتار کامنت های الکی و تبلیغی نشویم و اگر آنطور شد خب دوباره می شود قفلش کرد. نام منیژه محامدی درست است که تصحیح می کنم. پیشنهاد می کنم لینک کتابخانه های اینترنتی را هم در کنار صفحه بگذاریم که فکر کنم فریدون در این زمینه تخصص زیادی دارد اگر زحمتش را بکشد آنهایی را تا حالا در بلاگش جمع کرده و می شناسد و مفید هستند لطفا اینجا هم بگذارد.

تیله باز شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 12:01 ق.ظ http://tileh.com

خدا قوت...سفر بودم تازه رسیدم...قابل نداشت و سپاس از توجهتان.شرمنده که بد نوشتم که بالای دیپلم به نظر رسیده بود.این از ضعف من است نه چیز دیگری که نمی‌توانم آنقدر شفاف فکر کنم که گفته‌هایم واضح و ساده شوند...بسیار خسته‌ام و بگذارید تا فردا که به عقربه‌ی درونم نگاهی می‌اندازم در مورد درگیر شدن عملی با جمع‌خوانی‌تان تصمیم بگیرم...ولی دست‌کم سایه به سایه با شما خواهم بود و بازی ادامه دارد.

حسام شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 10:02 ق.ظ

سبز عزیز خوب کاری کردی لینک داستان ها را گذاشتی. من هم با داستان خارجی موافقم. بالاخره ادبیات جهان مهمتر از حوزه کوچک ادبیات فارسی است. با لینک کتابخانه ها هم موافقم. وقتی از تهران برگشتم خدمت می رسیم. به امید دیدار

لاله پنج‌شنبه 20 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 02:54 ب.ظ http://www.roselaleh.net

جریان این جمع خوانی چیست؟/بعد اگر عمومی است و می توانم پیشنهاد بدهم اگر درباره فمنیست می خواهید و خارجی هم می خواهید و خوب هم می خواهید(قابل بحث) کتاب اتاقی از آن خود اثر ویرجینیا ولف را پیشنهاد می کنم/منتظر جوابتان هستم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد